11.2.14

Tips til Mammutsalget 2014

Mammutkatalogen 2014 ble offentliggjort mandag 10. februar, temmelig nøyaktig en uke før det hele braker løs med brask og bram. 

Eller kanskje ikke. Mammutsalget er og blir en evig skuffelse. Det er det samme hvert år: Bøker man ellers ikke får solgt, bøker til blodpris, uendelig mange krimromaner... i alle fall nesten like mange som lavkarbo-bøker. 

Heldigvis finnes det unntak. Det er ((( trommevirvel ))) her jeg kommer og hjelper dere ut av knipa. Sånn omtrent litt i alle fall. Vel, det vil si, jeg har forsøkt å plukke ut noen godbiter man _kan_ vurdere å bruke pengene sine på. 

- Men merk at prisene ikke nødvendigvis er lave. Mange av bøkene under Mammutsalget har allerede vært ute på markedet til kampanjepriser a la 99 kroner. En del er type bestselgere som kan kjøpes for en slikk og ingenting på loppemarked.

Og uansett hva jeg sier, hva enn jeg tipser dere om. Tenk norsk, tenk ungdom, tenk ikke-mainstream. Se etter de ukjente perlene, de som knapt nok noen har hørt om. 

Les mer om samtlige bøker i Mammutsalgets (egne nettsider). 

Bokbloggerens guide til Mammutsalget 2014:


En norsk spion, av Aslak Nore Ikke lest, men hørt nok positivt om til å vekke min nysgjerrighet. Hvis jeg forsvinner, ser du meg da?, av Kristine Getz Ikke lest. Selvbiografisk om anoreksi. Viktig, viktig. Og været skiftet og det ble sommer og så videre, av Pedro Carmona Alvarez Ikke lest. I følge NRKs anmelder vellykket stor sorg, et ungt menneskes evne til å klare alt og fremmedfølelsens makt. Kammerpiken, av Cecilie Enger Ikke lest. Derimot har jeg lest (Himmelstormeren) av samme forfatter. - Og så er hun jo stadig i vinden med sin bok Mors gaver. I en og samme person, av John Irving Ikke lest. En av mine - og svært mange andres - favorittforfattere. Rikt persongalleri, biseksualitet og sikkert en baseballspillende bjørn. Himmelfallen, av Brian Setznick Ikke lest. Har derimot lest Setznicks (Hugo Carbret) som tok meg med storm. God historie og fantastiske illustrasjoner.

Høydepunktet: 

Himmelfallen, av Brian Setznick
Målgruppe: Unge og voksne med sans for annerledeshet


Legenden om Narnia av C. S. Lewis Verden er et bedre sted med vakre pop-up-bøker. Aner ikke hvor mesterlig utført denne er, men det er verdt å ta en titt mens man først er i bokhandelen. Kjekt å ha for en svoren Narnia-fan. Jo visst kan Lotta sykle / Jo visst er Lotta en blid unge, av Astrid Lindgren Lotta var en av mine største favoritter som barn. Sykle-boka leste og tittet jeg i så mange ganger at den ble fullstendig ihjelbladd. Udødelig heltinne. En sjøens helt, Skogsmatrosen, av Jon Michelet Ikke lest. Michelet har fått massevis av oppmerksomhet for disse bøkene, neppe helt uten grunn. Jeg nekter / Jeg forbanner tidens elv, av Per Petterson (Les min omtale av Jeg nekter) (Les min omtale av Jeg forbanner tidens elv) Jeg er stor fan av Petterson. Sårt, vemodig, tankefullt på mannevis.

Høydepunktet: 

Legenden om Narnia, av C.S. Lewis
Målgruppe: Barn, ungdom og voksne med sans for lekre pop-up-bøker


På vegne av venner, av Kristopher Schau (Les min omtale) Vond-vakker liten perle som får deg til å våkne opp og ville være et medmenneske. Vinteropptegnelser, av Paul Auster Ikke lest. - Men jeg skal. Auster er blant favorittene. (Les samleinnlegg) (Les enda en omtale)  Blomstenes hemmelige språk, av Vanessa Diffenbaugh (Les min omtale) Historien om barnevernsjenta Victoria er medrivende. Der man forventer å finne en enkel kjærlighetsroman, finner man et budskap som går langt utenfor de vante rammene. Oslo-mysteriet, av Bjørn Sortland (Les samleinnlegg) Strålende serie for eldre barn/unge, kombinerer krim, kunst og turisme på en uimotståelig måte. At handlingen er lagt til Oslo, med vekt på norsk kunst, gir ekstra stjerne i margen. Ståle, av Dan Hammer Ikke lest. Med to svorne Kamma-supportere i hus bør også denne boken komme i hus. Ståle Salvatore, etc etc etc. Tenke, fort og langsomt, av Daniel Kahneman Ikke lest. Trolig en av de bedre selvhjelps/coaching-bøkene som er gitt ut de siste par årene.

Høydepunktet: 

Oslo-mysteriet, av Bjørn Sortland
Målgruppe: Barn og de yngste ungdommene. Fin-fin og annerledes gavebok til slektninger i utlandet uansett alder.


Hulda Garborg. Nasjonal strateg, av Arnhild Skre Ikke lest. Jeg bor mindre enn et steinkast fra Huldas bolig, og er programforfliktet til å lære meg henne å kjenne. Dessuten er forfatteren av biografien en bra dame, har jeg hørt. Akkurat som Hulda selv. Sammen skal vi holde himmelen, Ellen Fjestad Ikke lest. En norsk ungdomsroman jeg har hørt veldig mye bra om, og en bok jeg har vært på utkikk etter. Les gjerne mer (her). Denne gleder jeg meg til! Svart frost, av Asbjørn Jaklin (Les min omtale) Nåtid, Balkankrig, 2. verdenskrig. God fortellerevne, forener fakta og fiksjon på en svært bra måte. En kriminalroman med det lille ekstra, i den forstand at du faktisk lærer noe. Den hemmelige hagen, av Francec H. Burnett Klassiker i barnelitteraturen. Om denne utgaven er illustrert vites ei, men det er verdt en titt. Oppdrag Mottro, av Linda Eide (Les min omtale) Morsomt, tankevekkende og overraskende rørende møte mellom mor og datter. Knasende høy mimrefaktor. Maleriets Historie, av Wendy Beckett Ikke lest. Denne oppslagsboken er av personlig interesse, og skal blas i. Over 300 mesterverk er gjengitt i farger, sies det.

Høydepunktet: 

Oppdrag Mottro, av Linda Eide
Målgruppe: Gavebok fra datter til mor, i unison glede og forståelse.


3 kommentarer:

annkolaas sa...

Æ, jeg hadde ikke tenkt å kjøpe noe denne gangen, men siden alle bloggerne skal friste meg slik må jeg kanskje revurdere det. Drømmen om Narnia er forresten på Mammuten hvert år. Men like god uansett altså.

ellikken sa...

Haha, visste jeg ikke. Sier vel litt om det skuffende utvalget, kanskje.

Skuffende, om ikke beint ut irriterende, at også Victoria Hislops Tråden er blant salgsbøkene. - Selvsagt til en høyere pris enn det bokhandlerne forsøkte å pushe på kundene sine før jul.

Verden vil bedras.

Haruhi sa...

Jeg blir bestandig glad når jeg møter andre mammutskeptikere. Hvert år er jeg skuffet over utvalget og prisene - og hvert år ender jeg opp med å sprenge hele bokbudsjettet mitt på bøker jeg egentlig ikke trenger å eie.

Men i år, i år blir det andre boller.