23.3.10

Bergensmysteriet,a v Bjørn Sortland

Bergensmysteriet av Bjørn Sortland
Krim for barn.
foto: bokkilden.no

Fra bokomslaget:
En ny, skummel bok i den stadig mer skumle og kriminelle detektivserien Kunstdetektivene. Vår helt David er i Bergen sammen med familien. Her er det både Kiss-konsert og Picasso-utstilling på en og samme tid. Og selvfølgelig er Stig Svartvik der. Ikke uventet prøver han seg igjen på å stjele kunst. Men det David absolutt ikke hadde trodd, var at Svartvik skulle kidnappe Carmen - som David ble kjent med i Barcelona - og true henne på livet. David må prøve å redde Carmen. Ferden går i vill fart innover i vestlandsfjellene, og det blir en kamp på liv og død.

Min sønn på 8 år anbefalte veldig denne boken, og som mamma med stor lidenskap for bøker må jeg motivere ham til å fortsette å lese. Derfor leser jeg gjerne bøker han selv liker.

Kunstdetektivene er en serie han har veldig sans for, og har lest de aller fleste. Denne boken, Bergensmysteriet, er den foreløpig siste i serien. Stig Sortvik terroriserer nå David og familien på deres ferietur til Bergen. De ville reise innad i Norge, for de trodde han ikke ville følge etter dem der. Jeg gjentar: de trodde ikke. Dessverre har Sortvik utviklet en egen evne til å lese deres tanker. En Picassoutstilling i byen går ikke ubemerket for seg, og her får man både bykunnskap og spenning med på kjøpet. Til og med en solid dose uskyldig ung kjærlighet, som kan smelte både en flau åtteåring og en rørt mamma.

En flott serie for 7 - 13 åringer. Langt mer spenning enn jeg kan huske fra min egen barndomslitteratur, mange illustrasjoner og bra språk.



Kilde: Min sønns bibliotek.

Ingen kommentarer: