13.1.15

The Lover's Dictionary, av David Levithan

Lese- og lyttetiden er på 2 timer. Tiden det tar, antall sider, kan ikke måle seg med verdien. The Lover’s Dictonary ønsker jeg å bla i, lytte til, igjen og igjen.

Jeg kan ikke få nok. Jeg vil ha mer, jeg vil ikke at det skal slutte, jeg vil starte på nytt igjen. Jeg vil gjenoppleve følelsen boken ga meg, da jeg leste den for første gang.

Akkurat som det første kyss. Den første berøring. Magien. Å avslutte boken føles som å oppleve kjærlighetssorg.


The Lover’s Dictonary, av David Levithan
Ikke oversatt til norsk. Utgitt i 2011.

Konseptet er annerledes alt annet. Gjennom en ordbok forteller Levithan historien om han og henne, et par i New York som møtes, forelsker seg, krangler og elsker. Og gjør det slutt. Fra A til Z, enkle og sære ord som gjennom han og henne assosierer med små og store hendelser i deres forhold. Noen ganger bare en setning, et utsagn. Andre ganger korte historier.
Suffuce, v.I don’t like it when you use my shampoo, because then your hair smells like me, not you.
Alt hva man sa og ikke sa. Alt man sa som man ikke mente. Alt man følte, men likevel ikke klarte å si.

Det lar seg ikke gjøre å fortelle om boken uten å sitere fra den. Hvert eneste ord, hver eneste lille fortelling, gjør inntrykk. Hver for seg og sammen. For det er en rød tråd gjennom det hele. Av og til tror du at du har lest det samme før, bare for å lese videre og oppdage at historien fortsetter, med en annen vending, et annet utfall.

Akkurat som det alltid er to sider ved samme sak. Han og henne. Tosomhet og ensomhet.
Stanchion, n.I don’t want to be the strong one, but I don’t want to be the weak one, either. Why does it feel like it’s always one or the other? When we embrace, one of us is always holding the other a little tighter.
Så kan man heller ikke sitere uten å insistere på at det hele er så mye mer enn det som står. Man føler det. Adopterer forelskelsen, lykken, usikkerheten, sinnet, sjalusien, fortvilelsen. Varme underfundigheter bryter ubarmhjertig med knivskarp sarkasme. Akkurat som man bare kan kjenne hat til den man virkelig elsker. At det er ingen som kan såre oss mer enn de vi elsker.
Livid, adj.Fuck you for cheating on me. Fuck you for reducing it to the word cheating. As if this were a card game, and you sneaked a look at my hand. Who came up with the term cheating anyway. A cheater, I imagine. Someone who thought liar was too harsh. Someone who thought devastator was too emotional. The same person who thought, oops. He’d gotten caught with his hand in the cookie jar. Fuck you. This isn’t about slipping yourself an extra twenty dollars of Monopoly money. These are our lives. You went and broke our lives. You are so much worse than a cheater. You killed something. And you killed it when its back was turned.
Varme og sårhet. Fellesskap og tomhet. Troskap og svik.

Tekstene er ytterst virkningsfulle. Du skal være kald for å ikke la deg berøre. Levithan har en usedvanlig evne til å la sine personer snakke med hjertet, dukke inn i deres indre og la oss kjenne på deres følelser. Dette er ingen lykkelig historie, her finnes mye smerte og bitterhet, men likevel er det noe rørende ved det hele. Noe som rører ved ditt hjerte.

Følelsene er universelle. Gjenkjennbare. Du relaterer deg til hans og hennes tanker rundt forholdet, seg selv og hverandre. Kjærlighetserklæringer veksler med krangler. De snakker med hverandre og til hverandre. Av og til uten å lytte. Stadig oftere. Helt til alt tar

Slutt.

Det er da Levithan skriver hans og hennes historie. Da de angrer. Savner. Kjenner sinne. Forsoner seg. Aner at kanskje den andre sa noe han eller hun ikke mente. Eller ikke sa det han eller hun følte. Men at de likevel angrer. Av og til angrer på at de hele tatt møtte hverandre.
Adamant, adj.You swore that Meryl Streep won the Best Actress Oscar for Silkwood, and I said, no, it was Sophie’s Choice.  The way that you argued with me, you would have thought we were debating the existence of God or whether or not we should move in together. These kind of fights can never be won — someone always comes out hurt, negating the other’s victory. We looked it up, of course, and even though you conceded I was right, you still acted like it was a special occasion.  I thought about leaving you then.  Just for a split second, I was out the door.
Boken gjorde meg søvnløs. Først forelsket. Deretter uendelig trist. Flere dager etter at jeg lyttet meg gjennom boken kjenner jeg den fremdeles som en klump i magen. Men jeg angrer ikke. Det er ingenting jeg angrer mindre på enn å ha lest denne boken.
Cadence, n.I have never lived anywhere but New York or New England, but there are times when I’m talking to you and I hit a Southern vowel, or a word gets caught in a Southern truncation, and I know it’s because I’m swimming in your cadences, that you permeate my very language.


Anbefales av hele mitt hjerte.




Kilde: Lydbok, lastet ned fra Storytel.no. Kanskje den beste innlesingen jeg har lyttet til.
Les også: (Min omtale) av fantastiske Hver dag, av samme forfatter. En av mine absolutte favorittromaner gjennom tidene. Det sier ikke rent lite.
Andre bloggere: (Hildesol) (Akima) (Lena fra LesMye)


18 kommentarer:

HildeSol sa...

Nydelig bok, og det kommer stadig små perler på twitter, nesten daglig. Nå er har på J...

Har du lest "Love is the higher law" av samme forfatter? Den anbefales også på det varmeste.

Marianne Augusta sa...

Vakkert!

annkolaas sa...

Gleeeeder meg! Hilsen Lena fra iPhonen og dermed ikke brukernavn.

annkolaas sa...

Se der ja! Flaks jeg ikke var et nettroll nå ja.. 😄

Ellikken sa...

HildeSol: Ikke en gang hørt om... Skal sjekkes opp pronto! Takk for tips :)

Marianne: Mhm! Hvis du syns dette er vakkert, kan du bare gleeeeede deg til boken!

Lena: Du med din iPhone er men fancyschmancy en selv robotfunksjonen min.

Tine sa...

Fantastisk! Denne må jeg se nærmere på :)

Karoline sa...

Veldig fin anmeldelse av en veldig vakker bok som er en av flere grunner til at jeg har veldig sansen for David Levithan (ja, denne setningen inneholder for stor andel av ordet "veldig). Det er fint når bøker virkelig treffer på den måten der man blir helt fascinert og vil sitere i vilden sky :)

Ellikken sa...

Tine: Det håper jeg du vil gjøre. Lese den altså.

Karoline/Akima: "Veldig" er helt klart innafor :) Jeg begynte å lytte til lydboka IGJEN i dag. Oppdager noe nytt hele tiden. Sånn som definisjonene/historiene til breathe og deretter breathtaking. Det er røde tråder overalt.

Anita Ness sa...

Finnes den på norsk?

Ellikken sa...

Anita: Nei, dessverre, ikke hva jeg kan se. Men fortvil ei, engelsken er enkel å lese/lytte til, om man ikke er vant til slikt.

Anita Ness sa...

Ok, kanskje en slik bok jeg kan øve meg i når det gjelder engelsklesing/lytting.:) Skulle gjerne lest mer eneglsk, men syns det er bare litt mer krevende..

Ellikken sa...

Er der selv, Anita. Veldig. Tok likevel sjansen siden jeg likte Hver dag av samme forfatter så godt, OG fordi jeg så at dette var en kort bok.

Marianne sa...

Jeg fant. På Storytel :-) Takk for tips. Denne skal leses. Nydelig omtale.

astridterese sa...

Nydelig omtale!
Jeg har tenkt å lee denne, men nå ble det plutselig enda viktigere! :-)

Ingalill. sa...

Jeg noterte og skulle lese sist du skrev om Levithan også, men så glemte jeg det selvfølgelig, med storytel er alt deriomot så enkelt, rett inn i bokhylla med den
, og hvem kan motstå ei 2t bok.
Ikke jeg, jeg legger med flat for alle billigkryss.
Så ja, overbevist, og snart igang. Snart i gang, lesetid er relataivt. Og jeg drukner i lovende mesterverk.

(Hver gang jeg må klikke på denne robotgreia, får jeg finseanfall og ser for meg Will Ferrell i Blades of Glory, på toppen av tribunen, ol-klar og brølende,
- AND SHE IS NOT A WHORE - )

Ellikken sa...

Marianne: Jeg har angst for at du ikke skal like den. Edit: Elske den.

Astridterese: Se over :)

Ingulf: Jeg tror ikke du skal lese Hver dag. Den er litt trist og slikt vet du. Jeg mener, slikt kan umulig gå bra. Og du vil stille for mange berettigede kritiske spørsmål rundt hele greia. Da får JEG finseanfall. Jeg vet ikke helt hva det er, men jeg tror ikke det er noe bra noe.

annkolaas sa...

Ferdig. Å lese. Ikke tenke. Føle. Elske. hate. Fy søren for en bok! Og denne skulle jeg ikke like?! Akkurat nå føles det ut som om ingen andre bøker kan gi meg det denne boken gav. Men jeg fortsetter jeg.. Tusen takk for lesetips! Og tips om Storytel! Hva skulle jeg gjort uten deg (og dere andre medbloggere)? Jeg finner ikke ut av noe på egen hånd Sukk. For en bok. Åh!

Ellikken sa...

Lena: Jeg er så akutt superglad i denne boka at jeg ble faktisk nesten litt på gråten av at også du liker den like godt som meg!

Vendepunktet, altså fra fin, hyggelig lesing til ÅHERREGUDSÅGOD kom med hans sinneutbrudd om "cheating". Gåshud og vondt i magen og alt som er på en og samme gang.