7.2.18

Mammutsalget 2018: Tips

Mammutsalget er en årlig kampanje hvor over 70 forlag deltar. Katalogen finner du (her) og salgsperioden varer i år fra 12. til 24. februar. Samvittighetsfull bokblogger som jeg er har jeg hvert år følt behov for å øse ut mine litterære preferanser og påvirke dere så godt det lar seg gjøre. Så også i år. 

I en katalog som ved scrolling kan virke endeløs fins det både fallgruver og gull, tullball og genistreker. Noen har jeg lest, andre ønsker jeg meg. Enkelte unner jeg ingen. Årets katalog er grei, tidligere irritasjonsmomenter som ekstreme mengder krim og uhorvelig mange strikkebøker har fått mindre spalteplass. Andel barnebøker virker å ha fått større fokus, men jeg er usikker på samlet kvalitet. Det jeg derimot er sikker på er at Inntil 85 % avslag-salgstrikset er en smule (ekstremt) overdrevent. Ja da, i år også. Jeg blir lei av å gjenta meg selv.

Enda godt det finnes uavhengige, ikke-sponsede bloggere der ute som kan bistå i det store mammuthav! Det er oss det, bokbloggerne som ikke akkurat er aktuelle for content marketingbyråer forkledd som liksom Blogg-Oscar (Les om Vixen-lureriet her). Da fikk jeg nevnt det også.

Men i alle fall. La oss konsentrere oss om bøker i stedet for juksemakere og såkalte influencere som manipulerer sine lesere.

Bokbloggere leser mye og variert. Ja, også er vi uavhengige. Hvert år deles bokbloggerprisen ut i to klasser, blant disse beste norske roman. Premieringen er nøysom og gitt fra egne lommer, vi har jo ingen som sponser oss. I alle fall. I fjor gikk Nicolai Houms Jane Ashlands gradvise forsvinning til topps, og nå fins den på mammutsalget til kr. 149. Der finner vi også vinneren i åpen klasse: Åsne Seierstads To søstre (Les min omtale) til samme pris. Kjør på! 

Min personlige anbefaling er likevel Monica Isakstuens Vær snill med dyrene (Les min omtale), som til min skuffelse ikke nådde lenger enn til langlisten. Samme pris som de to over. 


Andre personlige favoritter: 
  • Bror din på prærien (kr. 149) – Les omtale 
  • Disse øyeblikk, av Herbjørg Wassmo (kr. 99) – Les omtale 
  • Sigd, av Ruth Lillegraven (kr. 149) – Les omtale 
  • Trilogien av Jon Fosse (kr. 129) – Les omtale 
- Og om du ikke er fryktelig lei av feidene mellom søstrene Hjorth, kan du kanskje vurdere kjøp av nok en Bokbloggprisnominert bok: Vigdis Hjorths Arv og miljø (kr. 149). 

Nominasjoner, prisvinnere og/eller ei, følgende bøker av diverse kvalitet er også omtalt på Ellikkens bokhylle: 
  • Anna og kjærligheten, Birger Emanuelsen (kr. 149) – Les omtale 
  • Biter av lykke, av Anne Ch. Østby (Lydbok, kr. 99) – Les omtale 
  • Historier om trøst, av Ida Hegazi Høyer (kr. 149) – Les omtale 
  • Hver gang du forlater meg, Linnea Myhre (kr. 149) – Les omtale 
  • Lavendelhagen, Lucinda Riley (kr. 99) – Les omtale 
  • Piken fra Piemonte, Fioly Bocca (kr. 129) – Les omtale 

Selv vurderer jeg kjøp av … 
  • Bergen ungdomsteater, av Pedro Carmona-Alverez (kr. 149) 
  • Fjällräven gul, av Tiril Broch Aakre (kr. 129) 
  • M Train, av Patti Smith (kr. 149) 
  • Ungdomsskulen, av Heidi Furre (kr. 99) 

… fordi andre bokbloggere har skrevet så mange gode ord om nettopp disse. 


Alt over er (for det meste) skjønnlitteratur for voksne, men alt kan jo ikke bare være tøys og fanteri. Vi må lære litt også. Om managerlegenden Alex Fergusons selvbiografi, dog med påholden penn, gir deg svaret på livets mysterier skal du lete lenge, men jeg ble i alle fall fascinert da (jeg selv leste boken). Litt av grunnen er muligens mitt røde hjerte. Om du ønsker et eksemplar finnes disse til kr. 129 pr. stk. 

En annen bok jeg har lest er Vår ære og avmakt, av Gunnar Jerman. Til min irritasjon fikk jeg aldri somlet meg til å skrive noen omtale av den, men min leseopplevelse var like fullt givende. Har du hørt historier om norske krigsseilere under første verdenskrig? Ikke? Tenkte meg det, les boken så fyller du opp kunnskapshullet. Kr. 129 for fakta og foto. 


Inger Merete Hobbelstads Å leve med Shakespeare står relativt ulest i bokhylla mi. Kjenner du litt til hans forfatterskap fra før vil du trolig ha glede av mursteinen til kr. 199. 

En kvinnelig bauta i litteraturhistorien er Astrid Lindgren. Jeg vurderer å bruke kr. 179 på Jens Andersen biografi om personligheten bak kjente og kjære figurer som Pippi, Marikken, Jonathan Løvehjerte og Mio. Jeg benytter anledningen til å reklamere for Agnes-Margrethe Bjorvand og Lisa Aisatos biografiversjon for barn, denne har jeg skrevet om (i dette innlegget). 

Og apropos bøker for barn: For første gang på flere år finner jeg til min forskrekkelse ikke I en og samme person, av John Irving i katalogen. Derimot finner jeg en bok som har hatt fast plass i katalogen sikkert minst like lenge, men som tross alt er verdt sin plass i gull. 

Vi snakker om en av litteraturhistoriens aller fineste barnebøker. Den lille prinsen, av Antoine de Saint-Exupery koster 99 kroner og selges i en riktig fin utgave. Les gjerne (min omtale) av boken. 

I kategorien Barn og ungdom finnes ellers en bok som forsvarer salgstrikset «85 % avslag». Samme forfatter og samme serie: Gutta i Trehuset kan kjøpes for en skarve 30-krone om slikt hadde vært å få tak i. Du skjønner hva jeg mener. Trehus-bøkene er superpopulære, og neppe bare fordi de ofte er billige å kjøpe. 

Jeg er en forkjemper for å gi bøker til barn og unge, det være seg til fødsel, dåp eller bursdager og jul. Jeg har allerede skrevet litt om Den lille prinsen, men vi finner også to andre gavekandidater, begge til den nette sum av 199 kroner: 
  • Den store boken om Knerten, av Anne-Cath Vestly 
  • Den store mummiboka, av Tove Jansson 
Dette er bøker som vokser med barnet: fine å bla i, fine til høytlesning, og fine å ta vare på og kanskje en gang i fremtiden gi videre til egne barn. 

Skjønt en 12-åring vil kanskje nødvendigvis ha noe med litt mer action: Hva da med Jørn Lier Horsts glimrende Clue-serie? Hardygutta anno våre dager, men uten blod, vampyrer og iPad. Nr. 5-8 finnes samlet til kr. 149. Clue-serien har jeg skrevet om i (dette samleinnlegget). 


Avslutningsvis kommer bøkene jeg virkelig gleder meg over å være til salgs, både fordi de er viktige OG fordi de henvender seg til ungdom. Jeg har lest begge og anbefaler helhjertet: 
  • F-ordet, 155 grunner til å være feminist, av Marta Breen (kr. 99) 
  • Smart for livet, av May-Bente Høiland-Lode (kr. 99) 
Feminisme og kampen for likestilling er stadig like viktig, og i Marta Breens F-ordet er både kvinnesakshistorien og nåtidens forskjellsbehandling fint oppsummert med enkelt og lettfattelig språk og med rikelige illustrasjoner. En riktig fin og interessant bok som samtidig er underholdende og morsom å bla i. 

Smart for livet er en slags selvhjelpsbok for unge, med massevis av tekster ment til å inspirere og reflektere over, samt mange lister og spørsmål med plass til egne besvarelser. Det er ganske enkelt genialt å utstyre usikre, keitete, kjepphøye, rare, fine (helst alt på en gang) tenåringer med en bok som denne. 

Men har du ikke glemt, spør du kanskje. Neida, jeg har ikke glemt, jeg har sett det. John Greens uforglemmelige og hyllede Faen ta skjebnen selges til kr. 79. Billig for en innbundet bok, men det skal kanskje godt gjøres å finne en ungdom som enda ikke har lest den. Hvorfor den uansett er verdt å ha i hus forteller jeg om i (dette innlegget). 

Enten er du nå forvirret, eller så er du blitt litt klokere. Uansett hva du gjør, ikke kjøp deg til personlig konkurs. Så billig er det tross alt ikke, og på biblioteket er det helt gratis.




- Skrev hun og løp til bokhandelen.





Tidligere anbefalinger:
(Mammutsalget 2017) (Mammutsalget 2016) (Mammutsalget 2015) (Mammutsalget 2014) (Mammutsalget 2013) (Mammutsalget 2012)



7 kommentarer:

annkolaas sa...

Enig i alt. Og ja, du burde absolutt kjøpe "Ungdomsskolen", "M Train" og "Fjallraven gul". Pedro-boka har jeg ikke lest, så jeg kan ikke uttale meg om den. Angående Vixen-svixen-pixen-lureriet; Den bloggen visste jeg ikke om, takk for tips. Vixen-svindelen visste jeg derimot om, dusteopplegg. Den uimotståelige trangen til å bli sosial media-kjendis i Norge, ass. Jeg vet om flere som skifter profil til Offentlig person så snart de når 1000 følgere på Instagram. Ja nei, nå sporet jeg av. Takk for boktips. Det spørs om det blir noen Mammuter på meg i år; har blakka meg fullstendig etter å ha oppdaget Book Depository. Men jeg må nesten ha en eller to..

Beathe sa...

Altså vi er jo sånne derre bokinfluencere er vi ikke?Og jeg ser jeg tikker mot 1000 følgere på insta så jeg kan snart omtale meg selv som en offentlig person,lurer på om jeg blir invitert på sånt opplegg som det der Vixengreiene da? Nei,ass....takke meg til å være en skarve bokblogger uten noen bindinger av noe slag. Måtte jo trykke meg inn på den lenken og lese, gud bevare meg vel. At folk gidder å være med på slike ting, jeg fatter det ikke.

Jeg har ikke peiling på modellbransjen men for et par uker siden ble en kåret til årets modell visstnok fordi hun var dama til en skuespiller og de som har peiling kunne ikke forstå dette, men altså av og til må det vel være nok å bare være dama til.... vel? Tenk hva man har oppnådd her i livet? Ikke alle som kan skilte med å være dama til altså.... så det er ikke å kimse av..

DER var det slutt på rååååsa Gossippen og nå over til det som faktisk er gøy å snakke om....BØKER!!!

Forvirret ble jeg ikke men kanskje noe klokere? I hvert fall plukket jeg opp en del tips her så jeg må se litt nærmere på. Jeg "skal ikke" kjøpe noen bøker på mammuten i år, men jeg vet jo at det blir minst et par uansett hva jeg sier til meg selv på forhånd.

"Den lille prinsen" hørte jeg på lydbok i fjor men fikk ikke skrevet om den,og noe usikker på hvor mye jeg egentlig fikk med meg av den så kanskje den blir et "must".

JA, Fjällräven gul" må du ha, den likte jeg veldig godt.

Begynte på et innlegg om noen av vårens bøker og jeg har noen ganger hatt mammutinnleg, jeg får se om jeg får tid før jeg reiser bort til Oslo i helgen.

Takk for at du orker å lage et slikt innlegg, greit å få litt inside info! :-)

Ellikken sa...

Altså, jeg blir så usigelig provosert av Vixen/Fixen/Vitsen. Av jurymedlemmenes bortforklaringer av alskens bindinger kombinert med uspiselige hersketeknikker, av toppbloggere som i sin iver etter å være på godfot med disse er villige til å miste all integritet (selv de som jeg tidligere har hatt respekt for), av media som lar seg snurre rundt lillefingeren og bagatelliserer avsløringene som "bloggkrig" mht dårlig merking av reklame og usunt skjønnhetsfokus. Akkurat som om det er det det handler om.

Nei, makan!

Blogg om toppbloggere er fra nå av eneste jeg gidder klikke meg inn på om jeg ønsker oppdateringer om rosabloggere. Og mye kan sies om Kvinneguiden, men akkurat denne tråden er interessant å følge med på: http://forum.kvinneguiden.no/topic/982099-vixenno-en-bl%C3%B8ff/

Beathe sa...

Hehe.....likte vixen fixen vitsen din! Men ja, fikk med meg at Ulrikke Falch hadde trukket seg fra en nominasjonsrunde pga dette med usunt kroppsfiksering osv.. men leste ikke stort mer enn overskriften forsåvidt, men skal lese litt mer inngående senere i kveld. Jeg fatter nesten ikke at de som har vunnet en såkalt pris på bakgrunn av det som kom frem i det ene innlegget der så forstår jeg ikke at de fremstår som glade vinnere. Jeg hadde vært så flau at jeg ikke hadde visst hvor jeg skulle gjøre av meg.

Svarer mer senere, nå er det frisør og "Call me by your name" date med min datter.( Dagens rosablogging fra meg)

Anita Ness sa...

Ja til Patti Smith altså. Anbefales!
Jeg har bestilt to bøker samt en pakke på fire klassiker diktsamlinger fra Aschehoug (lokalt tilbud Nordli- håper de har igjen). Ellers håper jeg på restesalg på slutten- 3 for 2 e.l.
Har jo mange av bøkene i katalogen, men det er jo altså mye å la seg friste av.

(Vixe-vitsen- nei, det gidder jeg ike bruke energi på, selv om det er viktig å danne motvekt til det utseendefikserte rosablogging-greiene-- Det er skremmende. Tiden har gått bakover på visse områder.. Jeg synes synd på unge jenter i dag. Heier på de som tar kampen mor dette unaturlige hyperkommerse fiksesamfunnet. Det gir nok mest effekt at yngre krefter gjør det)

Marte sa...

Så gøy å se hva du og andre bokelskere anbefaler. Ser at du har mange av de samme titlene på anbefalningslista som det jeg har 🙂
I år kjøpte jeg faktisk bare en eneste bok, har så mye ulest stående at jeg skjems litt … kom hjem med Den store Mummiboka. Den er virkelig fin. En bok man aldri vokser fra

Synne sa...

Mammut er først og fremst innkjøp til jobben (biblioteket) for min del, men i år kjøpte jeg faktisk hele tre fagbøker. Vet ikke om en eller flere blir gaver.
"Å være dødelig" har jeg allerede lest. Den anbefales varmt! http://sorlandslesehest.blogspot.no/2018/02/a-vre-ddelig.html
"På sporet av Norge" så ut til å være en lett tilgjengelig historiebok med utgangspunkt i Bergensbanen (som jeg bor langs), og så ble jeg fristet av det mystiske ved tittelen "Landene som forsvant".