2.1.18

Leseåret 2017

I årets første måneder var lese- og skrivegleden i full blomst. Fra januar til april hadde jeg produsert 38 innlegg, deretter sank det nokså dramatisk. 58 innlegg har blitt publisert, og utenom rundt ti om en viss samlesingsbok og et fåtalls månedsoppsummeringer, har det aller, aller meste vært rene bokomtaler. Antall leste bøker stoppet på 51, selv om jeg med en ørliten innsats på tampen av året med letthet kunne kommet meg over den gylne grense på en bok pr. år.

Dette er i det hele tatt ganske talende. Jeg kunne, men gadd ikke. Jeg er fornøyd med det jeg har lest, det jeg har skrevet og bunkene som venter på meg. Det eneste som plager meg er at jeg enda ikke har skrevet om samtlige bøker. Et samleinnlegg er dermed påkrevd, selv om dette aldri vil kunne yte full rettferdighet. Mitt håp er at Alfred Fidjestøls nesten-biografi om sjimpansen Julius vil få nok nominasjoner til Bokbloggerprisen, slik at jeg MÅ skrive et skikkelig innlegg om den knakende gode boken.

- Men den boken er ikke det eneste gledelige jeg sitter igjen med når leseåret 2017 skal oppsummeres. Bare se her:
Ellikkens favoritter i 2017, skjermdump: bokelskere.no

Årets vinnere

Årets ukjente perle: Så faller jeg, av Rebecca Wexelsen. Boken var så vondt å lese at jeg egentlig ikke vil andre så vondt, men jeg må likevel anbefale denne til alle. Alle! (Les omtale)

Årets bok: Ankomst, av Gøhril Gabrielsen. Ja, faktisk, jeg tror dette ender som min definitive favoritt. Den skremte meg skikkelig. (Les omtale)

Årets overraskelse: Nesten menneske, biografien om Julius, av Alfred Fidjestøl. Omtale kommer!

Årets elegante: Celestine, av Olga Ravn. Jeg vet ikke en gang sikker på om jeg likte den, men jeg ble unektelig betatt. (Les omtale)

Årets mest hjertevarme: The Wonderling, av Mira Bartok. Illustrert roman beregnet for eldre barn, men et rent skattekammer også for voksne. (Les omtale)

Årets mest skremmende: To søstre, av Åsne Seierstad. I et år med kun en lest krimroman, faller valget på en sakprosa som satte meg helt fullstendig ut, til tross for godt kjent stoff. (Les omtale)

Årets debutant: Kan vi bare late som, av Camilla Sandmo. Jeg ble sjarmert i senk av denne ungdomsromanen. (Les omtale)

Årets klassiker: Det synger i gresset, av Doris Lessing. Boken fikk meg til å filleriste meg selv over å ha unngått denne uforglemmelige romanen helt til jeg nærmet meg førti år. Jeg proklamerte at jeg skulle lese mer av henne, men det har så langt blitt med denne. (Les omtale)

Årets forfatter: Jon Fosse. 2017 var året da jeg endelig oppdaget Jon Fosses fortreffelighet. (Les omtaler)

Lesemålene som gikk til helvete

Dette burde definitivt være overkommelig, skrev jeg da jeg for ett år siden listet opp mine lesemål. Jeg hadde vært snill med meg selv, presset ned skuldrene og vært ytterst varsom. Vel, skuldrene har nok vært alt for langt nede. 


# 1 | Lese minst 52 bøker og skrive om samtlige



Fasit: 51/52 leste, 42/52 omtalte


Til mitt forsvar: 3 bøker er påbegynte, en av disse kunne jeg strengt tatt rukket å lese ut før natt til 1. januar. 


# 2 | Lese minimum 10 norske utgivelser fra 2017


Her jugde jeg for meg selv. Eller, rettere sagt: Her var jeg bombesikker på at målet var latterlig lavt. Det eneste sikre målet var det eneste som ble fullført. Les: Sprengt.


Fasit: 20/10


Til min forkleinelse: Inkludert i målet var aktiv deltakelse i Bokbloggerprisens samlesing. Det ble med nylesing av to bøker, hvor bare en kom videre til kortlisten. – Og vant.


# 3 | 2 av Amalie Skram, 4 av Sigrid Undset og 2 av Gabriel Garcia Marquez


Påbegynte prosjekter, alle som en, og førstnevnte er attpåtil tilnærmet fullført. Og likevel, altså, til tross for utpekte bøker, skylappene har vært tredd nedover fjeset hele året.


Fasit: 0/0, 0/0, 0/0


Hva kan man vel si: Dette er direkte pinlig og verre enn verst. Jeg gremmes, men ikke mer enn at jeg niholder på fortrengingen et stykke ut i 2018 også. Vi får se da, vettu!


# 4 | Lese 16 definerte bøker fra egen bokhylle


Det begynte skikkelig, skikkelig bra med to i januar og to i februar. Deretter ble det stopp med en i mars. At jeg ikke fullførte dette målet er uforståelig, for 75 % var innertiere (eller i det minste 8-ere og 9-ere, men poenget er…). 


Fasit: 5/16


On the bright side: Jeg har i det minste fem færre uleste bøker i bokhyllene mine. Eller, da hensyntok jeg ikke de store mengder innkomne bøker i løpet av året. Oh darn.

Årets nyerverving

Jeg ble superglad for min brors julegave. Fineste puta jeg har sett!


Tidenes bokbloggdugnad

Det føles ikke lenge siden, men det er faktisk gått ett år siden sist vi sprengleste norske romaner. Beathe og undertegnede tok helt av da komiteen ba oss ha ansvar for samlesing av vår felles favoritt Um sakne springe blome, av Catherine Blaavinge Bjørnevåg. Vi lagde Facebook-eventer, konkurranse, analyser, drøssevis av SKAM-inspirerte Um sakne-memeer og det jeg kanskje likte best: bokbad. Responsen var mildt sagt variabel: Fra kløpulver til stående ovasjoner. Uansett, en ytterst kjekk samlesing, selv om jeg må innrømme det er greit det ikke alltid er like travelt på bokbloggfronten.

I ettertid ser jeg at lese- og skrivegleden forsvant som ti tonn betong i dypt hav etter april måned. Forhåpentligvis mer tilfeldig, og petanque har i alle fall det meste av skylden.

Foto: beathesbokhjerte.no

Bokbloggerprisen 2017

Om få dager går fristen for nominering ut. Nesten menneske, av Alfred Fidjestøl har jeg allerede avslørt vil få nominasjon av meg. Jeg har tidligere utnevnt Rebecca Wexelsens Så faller jeg til toppkandidat. Camilla Sandmos ungdomsroman Kan vi bare late som ble jeg skikkelig sjarmert av, Gøhril Gabrielsens Ankomst ble jeg ordentlig skremt av, og Carl Frode Tillers Begynnelser …? Selvsagt! – Og nå trodde du kanskje jeg skulle glemme å fremsnakke Det jeg leter etter finnes ikke her, av Mari Tveita Stagrim. Den gang ei. 

Nokså mange nevnt, så gjenstår det å se hvem jeg faktisk nominerer og hvilken prioritet de gis.


Leseåret 2017

Summa summarum, her er alt jeg har lest:

51. Stemmer fra Israel, av Finn Iunker
50. Juleroser, red. Herborg Kråkevik
49. The Wonderling, av Mira Bartok
48. Nesten menneske, av Alfred Fidjestøl (Julius-biografien)
47. Begynnelser, av Carl Frode Tiller
46. Det som nesten er sant, av Bergljot Kaslegard
45. Det står til liv, av Siri Økland
44. Det jeg leter etter finnes ikke her, av Mari Tveita Stagrim
43. Seks historier, av Matt Wesolowski
42. Celestine, av Olga Ravn
41. Krigeren på fanget, av Hege Woxen
40. Ankomst, av Gøhril Gabrielsen
39. Under snøen, av Monika Steinholm
38. Kan vi bare late som, av Camilla Sandmo
37. Så faller jeg, av Rebecca Wexelsen
36. Melk og honning, av Rupi Kaur
35. Barsel, av Kristin Storrusten
34. I gode og onde dager, av Gill Pauls
33. Bror min på prærien, av Edvard Hoem
32. Ivy & Abe, av Elizabeth Enfield
31. I skumringen synger svarttrosten, av Linda Olsson
30. Slåttekar i himmelen, av Edvard Hoem
29. Eim, av Margrethe Aas
28. Malerens muse, av Lisa Strømme
27. Små føtter setter også spor, av Alberto Rodriguez
26. Tørst, av Jo Nesbø
25. Dette skjer ikke, av Ida Lorien Ringdal
24. Uten vesentlige feil eller mangler, av Linda Skomakerstuen
23. Det dyrebare, av Linn Ullmann
22. Spionen, av Paulo Coehlo
21. Ulvens år, av Anders Bortne
20. Love Warrior, av Glennon Doyle Melton
19. Det synger i gresset, av Doris Lessing
18. Vår ære og vår avmakt, av Gunnar Jerman
17. En jente og en gutt, av Morten Brask
16. Jeg vet hva du driver med, av Jakob Arvola
15. To søstre, av Åsne Seierstad
14. Morgon og kveld, av Jon Fosse
13. Om hvor langt det er til Ullern, av Cecilie Cottis Østreng
12. Hodeskallegåten, av Jørn Lier Horst
11. Kveldsvævd, av Jon Fosse
10. Olavs draumar, av Jon Fosse
09. Arv og miljø, av Vigdis Hjorth
08. Andvake, av Jon Fosse
07. Ulvehundgåten, av Jørn Lier Horst
06. Blodmeridianen, av Cormac McCarthy
05. Det er Ales, av Jon Fosse
04. Manilahallen, av Ruth Lillegraven
03. 60 damer du skulle ha møtt, av Marta Breen og Jenny Jordahl
02. Hvem er du, Alaska, av John Green
01. Syng meg vekk, av Bror Hagemann

Og leseåret 2018 …?

Jeg nøyer meg med å GLEDE meg til nye leseopplevelser. Lese gode bøker og spre leseglede. Det er mitt eneste mål.


Godt nytt leseår!

12 kommentarer:

Ingalill. sa...

Godt Nyttår Ella..
Egentlig er det et under at du har fått lest - og skrevet - at all, slik som du har vært rundt å slengt kølla (klovner i kamp referanse, jeg innså nå ikke passet men som jeg lar stå likevel), ehm, petanaquen (ballen?) i alle verdens land. Og jeg skal gjøre mitt aller beste for å få Julius nominert. Jeg vil ha chimp på kortlista. Sammen med Sortland og - tredje boka har jeg ikke helt bestemt meg for ennå..

For øvrig synes jeg du skal konkurre mindre og møte opp oftere på tvangslesing.

Tine sa...

Godt nyttår Ellikken!
Skjønner godt at du stoppet der du stoppet når det gjelder leste bøker, Stemmer fra Israel er tøff, og en fin bok å gå over i nytt år med. Ellers digger jeg at du ikke er så opptatt av å nå lesemålene dine :)
Lykke til med ny giv i år, både på sportsfronten og med bloggingen!

Anita Ness sa...

(knis til Inga og kølla i disse #metoo og Giske-tider.. #politiskukorrekt)

Er helt enig med deg ang Fidjestøl og Tiller. Wexelsen skrev også en fin liten diktsamling. Ang Ankomst/GG- ble jeg dessverre skuffet. Likte Din, alltid- mye bedre.

Så får vi se..

Riktig godt nytt år til deg Elikken.:)

Elisabeth sa...

Først av alt: Takk for FANTASTISK innsats i samlesingen av Um sakne springe, det var utrolig morsomt å følge med på!

Jeg har lest flere av dine favoritter, men med unntak av Julius-boka er dessverre ikke begeistringen like høy hos meg for de andre. Men gleder meg desto mer over at du har oppdaget Lessing, som er en av mine favoritter!

Også er det en liten tragedie at du ikke har lest min norske favoritt av året - ei bok som tilsynelatende er SKREVET FOR DEG!
"Du bestemmer deg for at dette er et minne" - en nydelig diktsamling basert på slektsforskning. Jeg føler den burde vært dedisert til deg på første side ;)

Godt nytt leseår! Gleder meg til å følge deg videre i 2018.

Ellikken sa...

Takk dere! Til og med til Anita som til min fortvilelse og hoderisting IKKE falt pladask for årets bok :-))))

Et par-tre andre ting:

Moshonista: En vakker dag skal jeg lære deg å skrive p-e-t-a-n-q-u-e, om jeg så må troppe opp på tvangslesing for å greie det! Og du? Det er kuler det er snakk om. Jernkuler. Vi LEKER ikke idrett ;-D

Tine: Viktig poeng, Stemmer fra Israel var såpass brutal at man trenger litt tid til fordøyelse. Jeg fikk ordentlig vondt i magen.

Elisabeth: Det aner meg at jeg ville gått amok i personlige favorittord som hjerteskjærende, perle og uendelig vakker - Og jeg GLEDER meg til å bruke de i mitt fremtidige hyllest til boken. Jeg MÅ jo lese den.

beroene sa...

Då kan det vel passe med ein liten kommentar, sidan eg lova å gjera det (i mitt svar til din kommentar hos meg)

Dette var ei flott oppsummering og eit heilt greit lesemål for 2018. Ein skal fyrst og fremst gleda seg over gode leseopplevingar - og prøva å formidla dette. Det er eg veldig enig i.

Trass i at me som oftast les (og likar) forskjellig, ser eg at me i alle fall er enige om Edvard Hoem sine bøker og Åsne Seierstads To søstre. Av dine leste har eg også lest Nesbø og Wesolowski. Tørst likte eg, Seks historier var eg ikkje særleg begeistra for.
Mi oppleving av Um sakne.. treng eg ikkje nemna her. Du har sikkert registrert at eg ikkje fann ut av det med den boka.

Juliusboka ja, det er mange som anbefalar den. Sjølv har eg førebels ikkje planar/ynskje om å lesa den, men så likte eg heller aldri å sjå på vesle Julius på TV den gongen for mange år sidan.

Og p-e-t-a-n-q-u-e er sikkert artig når ein kan reglane. For uinnvidde ser det rimeleg forvirrande ut :-)

Ellikken sa...

Berit: Nei, nei, petanque er såre enkelt å forstå. Bare tenk deg curling med kuler på gris og hakket mer spenning (les: utfallet er ikke gitt etter første stein/kule, og man kan få mange flere poeng pr. omgang), spennende taktikk og følgelig teknikk man aldri blir utlært i. Det er bare å kaste seg ut i det :-D

Ang Wesolwski tror jeg faktisk vi er enige. Nå tar det helt av her! Ikke bare Hoem og To søstre, altså. Vi er enige IGJEN! Eller, jeg likte oppbyggingen, hele konseptet, men avslutningen ble way too much tell, no show, og trakk ned helhetsinntrykket. Faktisk hadde jeg opprinnelig satt opp Seks historier som "årets skuffelse" før jeg fant ut at listen skulle være udelt positiv.

beroene sa...

Åååjaaa. Eg likar (å sjå på) curling. Vart "frelst" i 2002 då Pål Trulsen & co vann OL-gull. Sat oppe heile natta og gløymde at eg hadde små ungar og full jobb.

(Å lesa bokbloggar utvidar horisonten og vekker gamle minner til live)

astridterese sa...

Godt nytt år Eli!

Jeg hadde det også slik at jeg begynte med å lese mye og skrive om en hel del, men så dabbet det av utover høsten. Jeg har den gode unnskyldningen at jeg studerer, men den begynner å bli litt tynnslitt etterhvert :-)
Jeg leste alt for lite norsk i 2017, så det er flere bøker du nevner jeg virkelig skulle ha lest. Nå får jeg konsentrere meg om å gjøre det bedre i 2018, og heller samlese det som kommer på kortlisten til Bokbloggerprisen.

Det synger i gresset står på leselisten min, og jeg gleder meg enda mer til å lese den når jeg ser hva du skriver :-)

Marianne sa...

Hurra for lesemål som går til helvete - da må det jo bare bli bedre i år når vi ikke har noen mål! Da jeg så du hadde skrevet 38 omtaler første delen av året måtte jeg sjekke hos meg seg. Begredelige 32 innlegg TOTALT HELE ÅRET er min oppsummering. Det sier vel det hele. Et stykke ned fra 237 i 2012...kan du sei... Tiller og Ingvild Lothe er mine store favoritter av fjoråret. Ikke for det, jeg fikk jo ikke akkurat lest mange, men mener kvaliteten på de (kun) tre jeg nominerte til gjengjeld er høy.
Det synger i gresset, ja. Den ligger visstnok allerede bak øret. Der tror jeg at jeg må ta en liten vask...
Godt nyttår! :)

Marianne sa...

...ooog så digger jeg den nyte puten :-)

Groskro sa...

Jeg synes si har lest mye jeg og blogget mye! Den innsatsen som du og Beathe la inn med Um Sakne... boka var helt strålende! Gleder meg til å følge med på idrettskarrieren din i år også, jeg er så imponert over hvor god du er :)