30.7.15

Et helt halvt år, av Jojo Moyes

Jeg leser helst ikke bestselgere før det har gått flere år. Jeg har hørt uendelig mange mennesker rose Jojo Moyes Et helt halvt år opp i skyene, og to år etter at boken ble gitt ut i norsk språkdrakt våget jeg meg ut på glattisen.

Og la meg advare blodfansen blant dere, for det er lite som opprører meg mer enn når andre kritiserer bøker jeg selv forguder. Tilgi meg, for jeg skal nå si opptil flere lite fordelaktige ting om nettopp denne romanen.



Et helt halvt år, av Jojo Moyes
Engelsk. Underholdningsroman. Utgitt på norsk i 2013.

Louisa mister jobben sin på den lokale kafeen, og ser for seg to framtidsutsikter: Å gå på veggene hjemme hos sine foreldre, eller vaske rumper på aldershjemmet. Skjebnen vil det annerledes. En velstående familie hyrer henne inn som assistent og humørspreder for deres handikappede sønn. Will er passert 30, har levd et utsvevende og suksessfylt liv i hovedstaden, har reist jorden rundt, og er ubønnhørlig lenket til en forhatt rullestol. Helt uten evne til å røre på annet enn hodet og delvis en arm. - Og helt ute av stand til å ønske å fortsette å leve.

Louisa har et halvt år på seg til å tenne livsgnisten i hans øyne. Til å vise ham muligheter i stedet for begrensninger, glede i stedet for sorg. Det er et kappløp med tiden, og Louise fyller kalenderen med alt hva tenkes kan. Til slutt står hun igjen med bare et håp. Om at kjærligheten hun føler for ham er godt nok.

Jeg forstår hvorfor romanen har slått an. Jojo Moyes eier en god evne til å fortelle, krydrer med sarkastisk humor og medrivende page turner-elementer. Du vet, det som gjør at du bare må lese en side til. Og et kapittel, og plutselig er boken på fem hundre sider altfor kort. Likevel er det ikke godt nok.

Bokens styrke er først og fremst tematikken. Ikke på grunn av utføringen i seg selv, men forfatterens intensjoner. Det er noe ektefølt over det hele, noe grunnleggende engasjerende, som gjør romanen til noe utenom den sedvanlige lettleste underholdningsroman. Hennes engasjement lyser uansett igjennom nok til å tilføre noe ekstra.

Likevel blir det altfor lettvint. Det rent praktiske rundt aktiv dødshjelp preges av å beskrive mer enn å antyde. – Informasjon som føles malplassert i en reinspikka roman. Og der hvor jeg ønsker mer følelsesmessige kvaler rundt å faktisk miste noen man elsker, eller kvaler rundt å forelske seg i noen i Wills situasjon, opplever jeg å bli avfeid til fordel for en karusell av dagligdagse hendelser. Jeg savnet mer evne til refleksjon. Noe som kunne gitt mer dybde til fortellingen.

Apropos elsker. Forfatteren tviholder på dette begrepet for, la oss si, seksuell samkvem. – Til tross for at den jeg-fortelleren kikker opp i taket og tenker på andre ting. Dette får stå som eksempel. Uten at jeg kan vise til konkrete utdrag, minnes jeg også det gjentakende adjektivet karamellbrun. Beskrivende første gang. Irriterende den neste. Jeg er ikke all verdens imponert over språket.

Men for all del. Hovedpersonen, romanens jeg-forteller, er sympatisk og søt så det holder i lange baner og mer enn nok som bestselgerkvalitet. Plusspoeng også til beskrivelsene av hennes nærmeste familie og det gode samholdet dem imellom, både på godt og vondt. Her har forfatteren gjort et godt stykke arbeide. Rørende i all sin enkelhet. Dessverre fremstår Louises kjæreste, den treningsnarkomane Patrick, som en tegneseriefigur, og dermed en temmelig grell motsetning til øvrige i persongalleriet. Han er like ensidig som forholdet deres er praktisk begrunnet. Patrick kjeder meg, og jeg tror ikke på ham. For hvorfor rettes ikke hans umiddelbare sjalusi mot Wills mannlige assistent? Hadde det ikke vært verdt en eneste tanke?

Det henger ikke helt fullstendig på greip. Resultatet er greit, men på ingen måte fantastisk. Likevel leser jeg videre, videre og videre. 500 sider på null komma niks. Forfatterens engasjement i bunn, det hverdagslige, sympatiske persongalleriet og underholdningsaspektet er nok til å fengsle meg de timene det tar å lese romanen.

Det er nesten så jeg tilgir den altfor tydelige dannelsereisen Louise foretar seg. På tampen fremstår hun nærmest som sofistikert. – Trolig med karamellbrune armer.

Fort gjort, og fort glemt.




Kilde: Bok lånt av kollega.

Andre bloggere: har vært langt mer begeistrede. (Tine) (Ikkebareeibok) (Tone) (Beathe) (AstridTerese) og sikkert veldig mange andre. Legg gjerne igjen lenke i kommentarfeltet.

12 kommentarer:

Karisbokprat sa...

Jeg ble litt usikker på moralen i historien. Kanskje noe i retning: Arbeidsledig og blakk? Bli forelsket i en livstrett mann som er lam fra halsen og ned. Jeg synes slutten på boka var litt ufrivillig morsom. En sidevender er den, og likevel en bok for noen andre :) :) :)

Ellikken sa...

Så jeg ER ikke den eneste surmagede Moyes-leseren...? ;-) Jeg irriterte meg også over desperat-så-forelskelse-er-siste-utvei kontra forelskelse-mot-alle-odds spørsmålet som aldri ble besvart. Slutten er så søtsuppete at jeg blir irritert over meg selv for den lille tåren jeg klarte å presse ut.

Karisbokprat sa...

Hehe, vi kan vel være enige om at "kjærlighet er sterkere enn døden" ikke er poenget her. Nei, jeg er like surmaget som deg og har veldig lyst til å be Jojo om å ta seg ei bolle :) :) og likevel skjønner jeg hvorfor så mange liker boka...

Helene Østhassel sa...

Jeg forventet mer av boka, siden den ble slik en bestselger. Jeg er fortiden igang med; Den ene pluss en. Tror jeg liker den bedre men er ikke sikker enda.

Tine sa...

Ja, hvem har ikke karamellbrune armer i disse tider? Det er så kjekt at du advarer i begynnelsen av omtalen, sånn at de som ikke tåler andres synspunkter kan styre unna, vi andre leser selvfølgelig gladelig videre. Jeg fryder meg hver gang det (endelig) kommer en ny omtale hos deg, for selv om vi ikke er enig om boken, skriver du så bra at jeg blir sittende å nikke. Blås i at jeg en gang i tiden var hyperbegeistret, det har rent mange historier i en bokelskers elv siden den gang. Håper du har hatt en super sommerferie med mann og barn og kuler :)

HildeSol sa...

Haha, det er så kjekt å få alle fordommene sine om en bok bekreftet uten å trenge å lese den selv ;)

Ellikken sa...

Helene: Det er nå jeg noe fortørnet må medgi at 'Den ene pluss en' frister meg...

Tine: Klok av skade, og fremdeles rystet etter Beathes lunkne syn på Will Graysonx2 :) Har hatt en nydelig ferie, skjønt altfor kort, tusen takk!

Hilde: Hadde jeg notert underveis skulle jeg nok tillatt meg å være enda grusommere!

Tine sa...

Enig, går det an å ikke like Will Grayson?

S. Rolfsønn sa...

Jeg må innrømme bestselger sjelden er et kvalitetstegn i mine øyne. Det finnes eksempler som Harry Potter og Millenium-serien, men jeg synes bestselgere svært ofte er skuffende greier med Da Vinci koden som det værste eksempelet jeg kommer på.

Groskro sa...

Jeg har akkurat lest den og likte den kjempegodt. Kanskje er det ferien som gjør at jeg mangler vurderingsevne, eller så er det bare at denne likte jeg. Synes uansett at det er bra å lese omtaler som ikke er bare positive, for så god var ikke denne boken, selv om jeg syntes den var god akkurat i sommer :)

Ina sa...

Haha, tror jeg begynner å bli den eneste i "verden" som ikke har lest den boka ennå. Vet ikke om det er en bok for meg heller så går sikkert ikke glipp av noe:)

Anonym sa...

Forutsigbart plott, klisjéfylt språk. Sjablong-karakterer. Irriterte meg det meste av vegen, men som deg MÅTTE jeg jo lese ferdig, sjøl om jeg har bedre ting å bruke tida mi på... Skal IKKE lese neste boka!