8.12.14

Ellikkens julekalender: 8. desember

Jeg har bokblogget i snart fem år. Snart fem år med fantastiske, unike, uforglemmelige leseopplevelser. Julen er en tid for å dele, så også bokanbefalinger.
- Du som leser så mye, har du noen tips til bøker jeg kan gi i julegave…?
Jeg har mange tips. Tips til bøker som støver ned, som knapt nok er å finne i bokhandler. Bøker som ikke havner på topplisten, rett og slett fordi bokhandlere har fått beskjed om å pushe på helt andre bøker. Trist. Hver dag frem til jul ønsker jeg derfor å presentere mine favoritter, i håp om å kunne tørke støv av perler som fortjener å bli lest av flere.


 * 8. desember *

Tema: Bok til far, bror og farbror

Det er hardt å innrømme det, men disse to bøkene jeg anbefaler til menn er både skrevet av menn og handler om menn. Sikkerstikker, uansett. Den ene er viden kjent, og sannsynligvis har mannen i ditt liv allerede sett den som film. Den andre finnes ikke en gang i norsk språkdrakt, av grunner som for meg er uforståelige. En av mine hemmelige agendaer som bokblogger er å dytte frem min absolutte favorittroman: The Crow Road. En vakker dag finnes denne i norske bokhandler. Jeg håper bare at det ikke blir under tittelen Kråkeveien.

Dagens gode gjerning

Menns vold rammer jenter og kvinner gjennom hele livsløpet. Sakset fra Krisesenter.com: Det er opprettet egne fond øremerket sosiale tiltak for kvinner, barn og ofre for menneskehandel på krisesentre. Bidrag, store som små, kan settes inn på konto 1607.43.15031. Husk å merke hvilket fond du ønsker å støtte: Fond for sosiale tiltak for barn som bor på krisesentrene, Fond for sosiale tiltak for kvinner som bor på krisesentrene, eller Fond for sosiale tiltak for å bedre livskvaliteten til ofre for menneskehandel. Fondene yter ikke støtte til tiltak som faller inn under det offentliges ansvar. Det er utarbeidet statutter og mandat for bruken og administrering av fondene. Det er kun krisesentrene som kan søke om midler fra fondene.

Boktips I

The Crow Road, av Iain Banks 
På mesterlig vis tar boken oss stadig tilbake i tid, til dels også frem i tid, uten at det er i kronologisk rekkefølge. Like ofte får vi historier servert av bokens biroller; nære og fjerne familiemedlemmer. Denne stadige forflytninger i tid, sted og personer fungerer på en overbevisende måte. På mange måter oppfattes Crow Road som en solid familiesaga, selv om boken handler om så mye mer enn det. Dette er en klassisk finne seg sjæl-prosess hvor hovedpersonen blir stadig mer voksen og ansvarlig etter hvert som historien nærmer seg siste side. Han trekker slutninger, finner svar og ser sammenhenger. (Les min omtale)

Boktips II

No country for old men, av Cormac McCarthy
Boken inneholder overraskende mye humor, særlig i avsnittene med sheriffens monologer. Humoren er nøktern og godt innpakket svart humor. Sheriffen er godslig, har lang erfaring i sitt yrke, er erkeamerikansk og særdeles tankefull. For å kunne overleve i hans yrke og situasjon må man inneha en solid dose galgenhumor. Magen vrenger seg over skyting og bestialske mord, men man kan ikke annet enn å le oftere enn man blir kvalm. There aint a whole lot else you can do. (Les min omtale)

4 kommentarer:

aariho sa...

Dagens gode gjerning er topp! Vi kan faktisk hjelpe noen i denne adventstida, der de fleste av oss har det meste.

Ina sa...

Har ikke lest No country for old men, men har sett filmen.

Men har lest boka: Veien av samme forfatter. Anbefales!

Ellikken sa...

Ina: Veien anbefales faktisk i en annen luke, litt frem i tid :)

Haruhi sa...

To av mine favoritter jo!

(Håper noen plukker opp Crow Road nå)