2.12.14

Ellikkens julekalender: 2. desember

Jeg har bokblogget i snart fem år. Snart fem år med fantastiske, unike, uforglemmelige leseopplevelser. Julen er en tid for å dele, så også bokanbefalinger.
- Du som leser så mye, har du noen tips til bøker jeg kan gi i julegave…?
Jeg har mange tips. Tips til bøker som støver ned, som knapt nok er å finne i bokhandler. Bøker som ikke havner på topplisten, rett og slett fordi bokhandlere har fått beskjed om å pushe på helt andre bøker. Trist. Hver dag frem til jul ønsker jeg derfor å presentere mine favoritter, i håp om å kunne tørke støv av perler som fortjener å bli lest av flere.

* 2. desember *

Tema: Samfunnsengasjement

Av og til utgis det bøker som slår pusten ut av deg. Kanskje ikke på grunn av handlingen i seg selv, men på grunn av det brennende engasjementet som ligger bak. Dette noe som får deg til å stoppe opp og bli et litt bedre menneske. Denne formidling av et budskap som gir deg troen på at det nytter, at også du kan gjøre noe for å endre samfunnet til det bedre.

Dagens gode gjerning

Leger uten grenser og deres arbeide er viden kjent og respektert. (Her) kan du gå inn og gi et valgfritt beløp som støtte.

Boktips I

Tørk aldri tårer uten hansker, av Jonas Gardell
Homofili. HIV. Jeg har sagt og følt mye om Jonas Gardells triologi om aids-epidemiens inntog i 80-årenes Stockholm. En tid, en sykdom, en frykt jeg selv opplevde, men likevel ikke forstod noe av. Ikke egentlig. Det ble snakket om, men all empati ble rettet mot en ung gutt, en bløder, som ble syk selv om han var helt uskyldig. Han hadde ikke gjort noe galt. Han trengte mer blod, det var alt. Hvordan kunne noe så livgivende bli så dødelig? (Les mine omtaler: (1) (2) (3) )

Boktips II

De som ikke finnes, av Simon Stranger
Illegale innvandrere. Simon Stranger skildrer tidvis det hele så vakkert, så vakkert. Selv det mest håpløse, det som gjør vondest av alt å lese. Den lille gnisten av håp som henger fast, tross alle tragedier og nedturer, helt til den en dag faller ned til bakken og går i tusen knas. Han holder ingenting tilbake. Han skildrer en virkelighet så vond og desperat at de fleste av oss ikke orker annet enn å lukke øynene. (Les min omtale)

3 kommentarer:

Tine sa...

Jeg har lest begge bøkene du anbefaler i luke nummer 2, og kan stille meg bak din bejubling :)

Haruhi sa...

Åh, Leger uten grenser i mitt hjerte. I år er jeg hun kjedelige som gir veldedige gavekort og sokker til alle (siden folk uansett ikke leser bøkene jeg kjøper til dem...skjønner ikke).

Ellikken sa...

Tine: Jeg anser deg for å ha meget god boksmak! :)))

Haruhi: Du er litt heltinne for meg, også på julegavefronten.