11.2.13

Tips til Mammutsalget 2013

Mammutsalget 2013 har i dag publisert sin berømmelige katalog. Denne kan leses, beundres, irriteres over, sikles i, brukes til opptenning, its' your life HER. Her fins alt fra gullkorn til støvkorn: Mammut slutter aldri å fortone seg som en liten skuffelse tross alt. Ikke fordi utvalget er så ille, men fordi man lager seg skyhøye forventninger. Man glemmer lett fra år til år, det er noe alle vet men som alle... nettopp... glemmer. Utvalget er sjeldent helt der oppe og bøkene er uforholdsvismessig dyre. Barnebokutvalget er overraskende bra. Ungdomsbokutvalget er tilsvarende dårlig. Her er bøker som vanskelig lar seg selge ellers og mange av bøkene er allerede tilbudsbøker i de fleste bokhandler.

Nettutgaven av Mammutsalget har en helt fantastisk virituell huskeliste, og når man først setter i gang der er det vanskelig å stoppe. Kanskje Mammutsalget ikke er så hakkende gale likevel.

- Bare ha is i magen. Vent så lenge du tør, for snart blir det salg av salget. Da først snakker vi priser som man virkelig kan forsvare. Vel, prøv i alle fall å beherske deg i starten. Ikke gjør som meg.

Mammutsalget 2013: Ellikkens anbefalinger og notoriske bookshopaholicer-manier

Barnebøker

Lille prinsesse: Ilter liten pike som min yngste niese elsker. Hadde hun bokblogget ville hun nok anbefalt denne på det sterkeste. - Og som ikke det er nok: 6-åringen til Lena digger også Lille prinsesse!

Jakob og Neikob: Prisbelønnet barnebok, neppe uten grunn.

Charlie og sjokoladefabrikken: Alle bør ha Roald Dahl-bøker i hus. Om denne utgaven er bra illustrert vites ikke, men ta deg i det minste tid til å bla litt forsiktig i den og avgjør om det er verdt pengene.

Petter Kanin: Vakre vene Beatrix Potter, gå ikke glipp av denne flotte samlingen Petter Kanin-historier. Fin både for barn og voksne, klump i halsen-garanti.

Lillebror og Knerten: Ikke la barna dine gå gjennom barndommen uten Anne-Cath Vestly.

Den lille prinsen: Verdens vakreste barnebok. Funker som gull for voksne også. En real skatt. Pop-up utgaven er praktfull! (Les min omtale)

Den hemmelige hagen: Ikke lest selv, men jeg har lest nok om den til å vite at jeg har gått glipp av noe vidunderlig.

Svein og Rotta: Stor slager hos guttungen da han var i målgruppen, sånn ca 8 +.

Mary Poppins: Ja, visst! Muligens mer av nostalgi, men hvorfor ikke?

Kunstdetektivene: Bjørn Sortland kombinerer reiseguide, kunstvitenskap og kriminalroman for  barn og unge. Supersuksess! (Les min omtale)

Ungdomsbøker

Trash: Dystopisk ungdomsbok jeg knapt klarer å vente med å lese.

Percy Jackson: Hit blant unge gutter, Harry Potters arvtager.


Kriminalromaner

Blodleie av Theorin: Fin-fin krim fra passe eksotiske Øland. - Det er en helt spesiell stemning i hans bøker.

Kaaberbøl & Friis: Dansk krim ønsket ene og alene fordi Lene Kaaberbøl er tidligere petanque-dronning.

Vinterstengt av Jørn Lier Holst: Hundre år etter alle andre har også jeg lest noe av Jørn Holst Lier, riktignok ungdomskrim. Vinterstengt skal være durabelig god, og det hjelper også at jeg har tråkket mine ungdomsben i miljøet han beskriver i sine bøker. Ikke det kriminelle miljø, altså, mer med tanke på stedet. For guds skyld.

Satelittmenneskene: Med mindre jeg kjøpte denne i fjor. Tror det var menneskefluene. Fort gjort å glemme når man kjøper flere bøker enn man klarer å lese. Uansett, Lahlum er bra.

Nesser-mania: De Ensomme er et must om man har lest de foregående Barbarotti-romanene, noe du bør gjøre før eller siden. Håkan Nesser er mer enn fantastisk. (Les blogginnlegg) Carmine Street har jeg i hylla, men det betyr ikke at jeg ikke skal benytte anledningen til å rose hans forfatterskap.

Sorgbearbeidelse, fakta og fiksjon

Å reise seg etter en rystelse: Sorg og smerte, og veien tilbake til hverdagen. Per Arne Dahl er den norske bokverdenens sjelesørger.

Etter dansen: Knapt noen bok har fått meg til å gråte så hardt og vondt som Idas dans. Jeg er nysgjerrig på oppfølgeren.

Tåresuppe: Sorgarbeid for barn og voksne. Ikke hver for seg, men sammen.

En sorg som min: Narnia-kongen sørger over sin kone. En liten roman om en stor sorg.

Faglitteratur

Geologica: Et fantastisk, rikt llustrert, praktoppslagsverk som er et must i hus. Denne har jeg ønsket meg i lengre tid, og i fjor kjøpte jeg den med hamrende hjerte og i salig lykkerus.
Smarte leiligheter: Ikke at jeg ville fått det til som i boken, men jeg kan sikkert klare å drømme meg kraftig bort mens jeg ser i denne.  
Barndommens TV-spill: - Men bare om jeg får den til en ekstremt billig penge, altså. Tror jeg. Håper jeg.

Roma: En alt-om-Roma-bok ført i pennen til Trond Berg Eriksen, selveste idehistorie-generalen på Blindern. Jeg var så heldig å ha ham som foreleser i ett helt gyldent år. Attpåtil elsker jeg Roma. Attpåtil attpåtil skal jeg dit i høst. 

Asbjørn Jaklins De dødsdømte: Leste Jaklins krimroman Svart frost (Les min omtale) i fjor, og likte han såpass godt at jeg gladelig leser hans dokumentar De dødsdømte også.

Cappelen Damms store verdenshistorie: Jeg er en sucker for denne type bøker. Jeg blar og blar med store våte øyne, selvsagt uten at noe fester seg, men det er så spennende, så trist, så opprørende, så morsomt, så bra, så ille, så... Ja, du skjønner.



Skjønnlitteratur på norsk

Så høyt var du elsket: Frobenius skrev denne boken i etterdønningene av hans fars dødsfall. Under en presentasjon av denne boken i fjor (forifjor?) greide han å gjøre meg mer enn nysgjerrig på boken. Tematisk er det nærmest synonymt med tilstanden han selv var i under skriveprosessen.

Før jeg brenner ned: Kjøpt under Mammutsalget i fjor. Kanskje jeg snart skal lese den?

Kongens hjerte: Gaute Heivoll strikes again. En må-lese-bok.

Desiland: Mala Naveen er en særs dyktig journalist som for noen år siden debuterte skjønnlitterært med en slags voksen oppvekstroman fra Stovner/Tøyen. Absolutt lesverdig. (Les min omtale)

Helga Flatlands Alle vil hjem. Ingen vil tilbake: Massivt applaudert av anmeldere, bokbloggere og leseren i gata. På høy tid også jeg leser what the fuzz is all about.

Historien om fru Berg: Novellesamling av fabelaktige Ingvild H. Rishøi

Det dyrebare av Linn Ullmann: Jeg har stor sans for Linn, og denne boken har jeg enda til gode å lese.

Skjønnlitteratur fra utlandet

Baby Jane av Sofi Oksanen: Homofili, angst, sjalusi. Herrefred så god denne er. (Les min omtale)

Den store Gatsby: Klassiker, selvsagt, og følgelig et must i bokhylla. Dog ville jeg nok satset på å finne et pent eksemplar på et eller annet loppemarked.

Emma Donoghues Rom: Mor og barn i fangenskap, alt fortalt gjennom barnets egne ord.

Ta vare på mamma: Vakkert omslag og trolig også vakker historie fra et land man sjeldent leser altfor mye om.

Kafkas Prosessen: Kanskje den tyngste boken jeg noen sinne har lest. Det er mange år siden, og jeg burde selvsagt gjort et nytt forsøk, men jeg har så motvilje mot boken at det nærmeste jeg klarer å godta er tegneserieversjonen.

...

Ikke det at jeg er noe fasit. Jeg har mitt å stri med. Jeg er ute av stand til å beherske meg. Jeg klager over utvalget, men inni meg sitrer det av kjøpsmani. Les heller Bokelskerinnens guide, og alle som har lenket seg til  hennes innlegg.

15 kommentarer:

Anita Ness sa...

Jeg ble helt vil da jeg åpnet epostkassen og så ale nyhetsbrevene med Mammutkatalog. Men du og ne har stått opp tidligere enn meg i dag som har firdag.. Nå må jeg inn og lese katalogen før jeg elser flere blogger, så lager jeg min egen blogginnlegg jeg og.. for det tenkte jeg selv om dere kom meg i forkjøpet, haha... Roma skal jeg hvertfall ha. Ellers har jeg lest og ulest en del av bøkene du nevner. Jeg har også masse ulest fra mammutslaget i fjor og forfjor og..så jeg skal holde igjen i år, tror jeg. Ha en fin dag.

Mari sa...

Så mange flotte tipslister som har blitt postet i dag, det er flott for de som har tenkt seg på salg.

Jeg er egentlig ikke så stor Mammutentusiast, ikke egentlig. Det jeg digger er posesalget vår lokale Norli har etter endt Mammutsalg. Der kan man finne gull :)

Svein og Rotta er populære her i huset hos vår sønn som nå er i målgruppen(7,5 år - det halve året er som kjent ganske viktig). Så det er et godt tips for de med barn rundt den alderen syntes jeg.

ellikken sa...

Anita: *fnis* Tro kan du gjøre i kirka, vi vet jo begge hvordan det hele ender :D Kos deg både med gjennomgang av katalog og handleliste, så skal jeg etter hvert kose meg med ditt blogginnlegg!

HildeSol sa...

Det var jo en søt liten liste... ;) Jeg skummet katalogen på nett i dag tidlig og fant ved første gjennomsyn ingen - 0 -bøker som fristet. Men jeg må jo lese den litt nøyere for å handle til jobben, så man skal ikke se bort fra at det dukker opp noe likevel...

Bokelskerinnen sa...

Kjempefin liste :) Jeg satser foreløpig på å kjøpe faktabøker som jeg bruker i jobben. Historieverket Norvegr står høyt på listen, og det samme gjør barndom på 30-tallet.

Anita Ness sa...

Hehe, tro og tro ja, hva skulle man gjort uten???? ;) Har skrevet et kort innlegg og linka til deg.. more to come. Har bestillt tre bøker,,,oops..men de måtte jeg jo bare ha..

annkolaas sa...

Har du ikke lest Før jeg brenner ned og Helga Flatland? Fantastiske begge to, spesielt sistnevnte. Min snart 6 år gamle sønn digger også Lille Prinsesse. Hehe...

Anonym sa...

Good post. I learn something totally new and challenging on sites I stumbleupon on a daily basis.
It's always helpful to read through content from other authors and use something from other websites.
Here is my website :: ephedrine legal

Anonym sa...

I like it when folks come together and share opinions.
Great website, keep it up!
Also visit my site ... ephedrine alkaloids vs ephedra extract

Haruhi sa...

Mammutbøker er så dyre at fenomenet nesten ikke kan kalles salg. I hvert fall den første uka.

Selv kjøper jeg aldri mammuter (men skumleste innlegget ditt allikevel, i tilfellet jeg skulle bli fristet til noe).

Groskro sa...

Fine tips Ellikken og jeg skal blant annet kjøpe Baby Jane etter din og Solgunns omtale :-)

Gråbekka`s Blogger sa...

Flott innlegg:) Heivoll boken har jeg også liggende ulest fra forrige mammutsalg:) Godt å høre det er flere der ute:) Skal da ikke gå like i shopping modus som sist:) Men jeg gleder meg!:)Kos deg med shoppingen!

Synne sa...

Det som er dumt med ungdomsbøkene på Mammutsalget er at de veldig ofte er bok 2 eller 3 eller lengre ute i en serie. Fint hvis en har kjøpt første bok, men så! For å finne ut at boka ikke er starten på serien må en gjerne lese baksida grundig, og det er det ikke alle som tar seg tid til. Eller kjenne serien.

ellikken sa...

Hilde: Pschhh... Lett å bli lurt :)
Elin: Ah, tenker det er DIN som er fin, jeg!
Lena: Tror jeg må redigere innlegget mitt litt forråsireslik!
Haruhi: I så fall passer det fint å orddele "Skumleste", ikke som skum-leste, men rett og slett ikke orddele det i det hele tatt. Moahahahaha!
Grosko: Herligheten, for et klokt valg :D
Gråbekka: Hah! Tror jeg IKKE noe på :D
Synne: Godt poeng!

Anonym sa...



Stop by my blog post: how to win the lottery
My website > how to win the lottery