25.4.12

Mine favorittkarakterer


Flere bloggere valgte på Verdens bokdag å sette søkelyset på sine femten favorittkarakterer fra bokverden. Jeg er impulsiv bare jeg får tenkt meg om, veien blir til mens man går. Her er mine + 1 bonus. - I nesten tilfeldig rekkefølge.


En gang av millioner klarer en forfatter å mane frem en karakter som virkelig setter seg hos leseren. Det er like vidunderlig hver gang det skjer.

16. A
fra Hver dag, av David Levithan

A er seksten år, verken gutt eller jente. A bare er. A er en sjel. Mer vet vi ikke, og mer vet ikke A. I 16 år har sjelen forflyttet seg fra kropp til kropp. A vet ikke hvorfor eller hvordan, men slik har det alltid vært, og slik vil det alltid være. I barndommen gråt A over å måtte forlate sine foreldre hver dag. Hver dag søkte A kjærlighet og nærhet til nye foreldre og nye søsken, og hver kveld sørget han over tapet som ville komme. Som sjuåring begynte A å fornemme ensomheten i spillet.

Som sekstenåring er As eneste mulighet til kontinuitet e-postkorrespondanse. A er bevisst å ikke endre livet til personen A bor i, men As behov for identitet viskes aldri ut. A kan ikke og A vil ikke. (link)

15. Benjamin
fra Tørk aldri tårer uten hansker, av Jonas Gardell

Vi blir glad i Benjamin, den strengt religiøse gutten som skuffer sine og mest av alt seg selv. Som må stake ut et helt nytt liv, en helt ny vei, finne nye verdier. Vi blir glad i alle skrullene, alle stereotypene og mangfoldet. Vi kjemper med dem, tross feil og mangler. Vi forelsker oss, vi forledes, forvirres og såres. 

- Og vi blir rystet over hvordan det faktisk var. Hvordan det føltes. Hvordan det kunne gå så galt. For det gjorde det, mens samfunnet stod stille og så på. Alt de ville var å elske noen som elsket dem. (link 1) (link 2)

14. Joe Fontaine
fra The Sky is Everywhere, av Jandy Nelson

Et raskt google-søk forteller meg at denne lidelsen er delt av flere. Hadde det ikke vært for det faktum at jeg er 35 år gammel mor i fast forhold på femtende året, og slettes ingen boknerdete trettenåring, ville jeg trolig lest boken like mange ganger som Lennie har lest Stormfulle høyder. Den gutten...! Til alle som skjønner hva jeg mener har jeg bare tre ting å si: Bat! Bat! Bat!

- Til dere som derimot ikke skjønner hva jeg mener har jeg langt mer å si: Strålende smil. Høy moral. Entusiastisk. Kjærlig. Forståelsesfull. Utseende som en gud. Milevis lange øyevipper. De øyevippene...! (link)


13. Augustus Waters
fra Faen ta skjebnen, av John Green

Kanskje var det skjebnen. Akkurat denne dagen sitter Augustus der. En høy, slank gutt på omtrent samme alder, kanskje året eldre, med tindrende vakre øyne og et skjevt smil. Augustus tar ikke øynene fra henne. 

Augustus har for tiden ITK. Ingen tegn til kreft. Men halve foten er borte, og med den også kreften. Augustus lever og ånder for å leve i nuet, oppleve mest mulig, være mest mulig spontan. Leve nå mens han kan. Gripe dagen. Han holder ingenting tilbake. Han ønsker å være av betydning, legge igjen sine spor på jorden. (link)


12. Herdis
fra Trylleglasset, av Tordis Nedreaas

Herdis, som tilsynelatende er den av barna som lever i de beste kår, drukner virkeligheten i et trylleglass. Prismet forvandler alt vanskelig, tungt og leit til de mest fargerike paradisiske syn. En dag virker ikke trylleglasset lenger. - Herdis tvinges til å takle det vonde på egen hånd, uten noe å søke tilflukt i. (link)

11. Lexie Sinclair 
fra Hånden som først holdt min av Maggie O’Farrell

Hånden som først holdt min presenterer for oss en romanfigur som for meg fremstår som en av de beste nyere litterære personlighetene jeg har blitt kjent med. Levende og særegen. Jeg skulle så inderlig gjerne lest mer om Lexie Sinclair. (link)

10. Prentice 
fra The Crow Road av Iain Banks

Prentice McHoan er en erkeskotsk guttemann i begynnelsen av 20-årene. Stedene i boken er hans fiktive hjemsted Gallanach og Glasgow hvor han er mer eller mindre dedikert historiestudent. Prentice drikker seg til stadighet snydens, er omgitt av en sterk og sammensatt familie, er ulykkelig forelsket, og han er på stadig leting etter svar på de universelle mysterier og ikke minst på jakt etter sin forsvunnede onkel Rory. (link)

09. Jeffrey 
fra Jasper Jones av Craig Silvey

Jeffrey er en cricketfrelst vietnameser. Rappkjeftet og bitteliten, en solid dose selvtillitt i en liten kropp. Jeffrey er ikke redd noen, kanskje med unntak av Gærne Jack Lionel. I 1965 gikk australske tropper inn i Vietnamkrigen, og småbyens mobb legger som kjent alltid skylden på de uskyldige. Jeffreys familie blir en enkel syndebukk. Etter Jeffreys store opptur på cricketbanen opplever han senere på dagen sin største nedtur. Det er hjerteskjærende. (link)

08. Sam Gamgod
fra Ringenes herre av Tolkien

Jeg kunne valgt hunken Aragorn, selveste  Frodo, alvedronningen eller Fangorn. Det er nok av sjarmører å velge blant. Jeg velger meg likevel Samvis Gamgod. Den hjertegode helten sjarmerte meg i senk med sin humor og fabelaktige kommentarer. Alle skulle hatt en venn som Sam. Da hadde verden vært et bedre sted å leve. (link)

07. Benny
fra Grabben i graven bredvid av Katarina Mazetti

Benny er prototypen på bonde. Han trekker på seg kjeledressen om morgenen, handler matvarer på Konsum i samme dress og tar seg aller nødig en dusj etter å ha tatt den av seg (på kjøkkenet, ikke nede i gangen) om kvelden. Han sovner på operaen, elsker nabofruens hjemmelagde kjøttboller, pynter opp med mors korsstingbroderier og frykter sin egen dødsannonse. Verdens lengste dødsannonse med navn og nummer på alle hans 25 kyr. (link)

06. Oscar
fra Oscar og den rosa damen av Erik-Emmanuel Schmitt

Oscar er 10 år, og har kreft. Han vet at han skal dø, men trenger noen å dele tankene sine med. Marie-Rose oppfordrer Oscar til å skrive ett brev til Gud hver dag.

En dag er som ti år. Hver dag som går lever Oscar ti år med de gleder, sorger og utfordringer som det medfører i de ulike stadiene av menneskelivet. Som tenåring gjør han opprør mot foreldrene. Som tjueåring forelsker han seg. Som trettiåring opplever han at forelskelsen blir til kjærlighet og han gifter seg. Som syttiåring merker han alderen tyngre, og han blir sykere og svakere. Som nittiåring er han så trett, så trett av dage. Som hundreåring… (link)

05. Gutten og faren 
fra The Road av Cormac McCarthy

Pest eller kolera, bare i positiv forstand. Det er umulig å velge. For de har hverandre, far og sønn. De løfter hverandre opp. Each the other's world entire. Det er dette samholdet, denne gjensidige avhengigheten, i en verden fylt av død og frykt som så til de grader gjør boken uforglemmelig.

Boken er dypt fasinerende. Hjerteskjærende vond. Ikke bare for det vonde de opplever, men fordi forholdet far og sønn imellom er så varm at det gjør vondt i hjertet. (link)

04. Jan fra Skrolycka 
fra Keiseren av Portugalien av Selma Lagerlöf

Jan er trøstesløs. Hver dag venter han ved brygga i håp om at datteren kommer hjem. I en tilstand av desperasjon, depresjon og bunnløs kjærlighet, utvikler han en sinnsforvirring. Han holder seg oppe i sin sterke tro på at datteren har blitt selveste keiserinnen av Portugalia. Ikledd flosshatt, stav og påklistrede glitterstjerner vandrer han rundt i bygden, stolt som en hane over datteren alle vet er fortapt. Han flykter inn i en fantasiverden. Virkeligheten er for vond å takle for hans svulmende farskjærlighet. (link)

03. Goggen 
fra Skyskraper-bøkene av Tove Nilssen

Georg Hansen er Toves beste venn og kjæreste. Tove er Goggens beste venn og kjæreste, men også hans livs lys. Alle skjønner at noe foregår i Goggens hjem, men ingen vil gripe inn. Alle disse menneskene, alle naboene, alle lærerne, alle vennene. - Hvorfor grep de ikke inn?

Ønsket om å ta ham ut av boken, holde rundt ham og si at alt ordner seg, var nesten ikke til å holde ut. Jeg gråt som et barn da siste side var ferdig. Jeg var ikke klar for å gi slipp. (link)

02. Owen Meany
fra En bønn for Owen Meany av John Irving

Min favorittperson i Irvings univers er en usedvanlig liten guttemann med kontakter helt opp til Gud. Jeg får grøsninger av fryd bare av å tenke på boken og vår helt. Bittelille og meget snodige Owen Meany er en gutt, en person, helt utenom det vanlige.

Alle burde bli kjent med Owen. Han fikk meg til å gråte, le og ønske å ta ham på fanget og stryke ham over kinnet. Han har den effekten på mennesker. Ikke bare menneskene i boken, men også leserne. (link)

01. Marikken 
fra Marikken-bøkene av Astrid Lindgren

Ingen liste over favorittkarakterer uten å innlemme min barndoms store heltinne. Selveste Marikken som ga meg navnet Ellikken. Jeg har tilbrakt mange timer sittende med Marikken-bøkene, hoppet fra garasjetaket og drømt om Marikken-kjoler. Heldigvis har jeg fremdeles ikke pådratt meg hjernerystning eller puttet en ert i min fiktive syrras nese.

Lykken var stor da jeg i en alder av 28 endelig fikk møte henne på Junibacken. Vel var det en barneskuespiller i Astrid Lindgrens Verden, men jeg var like fullt lykkelig og ble fem år gammel på et blunk.




12 kommentarer:

Unknown sa...

Ååå, jeg hadde jo nesten glemt Owen Meany! Den boka e fantastisk! Fin liste, må lese flere av disse bøkene ser jeg

Unknown sa...

Ååå, jeg hadde jo nesten glemt Owen Meany! Den boka e fantastisk! Fin liste, må lese flere av disse bøkene ser jeg

astridterese sa...

Sam Gamgodm, Lexie Sinclair, Owen Meany og Benny er jeg enig i!

Jeg prøvde meg på en liste med 10, men det var ikke enkelt å bestemme seg for bare ti! :-)

Gråbekka`s Blogger sa...

Fin liste:) Likte at du valgte Sam, valgte selv Frodo:) Var ikke lett å velge bare en karakter der ifra:) Skjønner jeg må lese Maggie O’Farrell bok, så jeg også stifter meg en bekjenskap med Lexie Sinclair :) Ha en fin kveld:)

Julie sa...

Spennende liste. Sam fortjener definitivt sin plass der. Det samme med gutten og faren i The Road. Jeffrey fra Jasper Jones hadde jeg glemt helt til du nevnte han. Han liker jeg også!

annkolaas sa...

Jeg har bare lest to (tre, om Skyskraperengler teller) av bøkene. Nå fikk jeg litt å tenke på. God liste!

aariho sa...

Dette var en interessant liste. Tror ikke jeg klarer å lage en sjøl. Får problemer med å bestemme meg for hvem jeg skal velge. Men artig gjort!

aariho sa...

Dette var en interessant liste. Tror ikke jeg klarer å lage en sjøl. Får problemer med å bestemme meg for hvem jeg skal velge. Men artig gjort!

Knirk sa...

Det er jo Sam som redder alt til slutt, da Frodo ikke orker mer. Jeg har alltid holdt Sam aller høyest - tenk: Hadde det ikke vært for at han tyvlyttet ved huset til Frodo/Bilbo den gangen, hadde alt vært tapt. Han er en sann helt.

Tine sa...

Holder en knapp på Augustus Waters, han er fremdeles i mitt hjerte. Og så Benjamin da :)

Ingvild sa...

Åhh, for en utrolig fin liste! Så kreativt. Gjett om jeg fikk lyst til å lese en haug med bøker nå!? Enig med flere av karakterene...for eksempel Joe i Himmelen begynner her. For en bok!!! For en karakter!!! Det er faktisk en av mine favorittbøker, og hvis jeg skulle vært en bok, skulle jeg vært den boken der :) Kanskje jeg skal ta den fram og lese den igjen snart?

Er det greit hvis jeg stjeler ideen din og lager en slik liste på min egen blogg? :-)

Ellikken sa...

Klart du kan, Ingvild! Gleder meg til å se DIN liste :o)