6.10.10

Mimre-mimre: Trekløveret

Først av alt: Fy søren jeg er flink til fotoredigering.

Nok selvskryt, over til det dette skal handle om. Eller "Fra spøk til Halvor" som vi pleide å si den gang vi leste disse bøkene. (Og med dette regner jeg med at jeg får minst èn kommentar på innlegget).

Dette skal handle om serien Trekløveret, eller The Canby Hall Girls som serien heter på orginalspråket. En uhorvelig mengde bøker, ypperlig for tenåringsjenter, om tre vidt forskjellige (ja nettopp) tenåringsjenter som deler rom på internat.

Dana fra New York. Modellvakker og med minst like vakker kjæreste. Shelley fra Minnesota eller deromkring. Hillbilly, kjæreste med bondekjølen Tom og yndig med sine lyse krøller. Faith fra Washington (var det ikke?). Seriens afroamerikanske alibi. Særdeles sofistikert, og hun hadde sannsynligvis kjæreste hun også.

Ah! Dana ble med tiden mindre snobbete, og Shelley ble med tiden mindre hillbilly-ete. Kjærester ble byttet mens vennskapet dem imellom stort sett var rosenrødt. Det store høydepunktet var da jentene malte rommet sort og tok bort sengene. Gærnejentene la madrassene rett på gulvet og bombarderte dem med fargerike puter og hadde selvsagt tidenes pysjamasparty.

Du verden som jeg slukte disse bøkene! Jeg minnes det var uendelig mange skrivefeil, men jeg lot meg likevel fortrylle. Hjemme har jeg tre Trekløver-bøker. Jeg tør nødig lese dem på nytt i frykt for å bli knust av skuffelse, men jeg skal definitivt lete etter disse bøkene på fremtidige loppemarkeder.

- Flere som husker Trekløveret?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du vet jo at jeg husker de! :)

Og fy søren så flink du er til fotoredigering.

Igjen, fra spøk til Halvor, jeg tør heller ikke mimrelese min ene Trekløver-bok fordi det kommer til å ødelegge minnene om den serien totalt.

ellikken sa...

DER kom kommentaren jeg visste skulle komme, ja :D

Unknown sa...

Åh ja - jeg har hele serien hos mine foreldre!! Husker også alle skrivefeilene, men var helt fengslet for det om =)

Anonym sa...

jeg er en jente på femten som nettopp har oppdaget bøkene på min mormors gamle loft. og jeg bare elsker dem. syn det ikke går an å finne resten i noen butikker, sin min mor hadde bare fire :/

ellikken sa...

Så bra at bøkene fremdeles fenger! Sitter faktisk og ser rett på mine seks bøker i serien... Hadde flere enn jeg trodde, og klart de måtte hjem til sin rettmessige eier :-D

Har søkt meg skakk etter folk som selger Trekløveret-bøkene uten hell, sikkert det samme med seg siden du havnet på bloggen min. Håpet er å komme over noen på loppemarkedene til våren. Fingers crossed :-)